lördag 26 april 2008

Debatt 24/4-08 i svt 1

Torsdagens Debatt var en stor besvikelse. I början av programet lovade Janne Josefsson oss en
diskussion om mördarsniglar och etanolbilar. Och så lite sex på slutet. Hela Josefssons förhållningssätt till kärnämnet; den sexuella revolutionen -68 var oseriös och larvig. Han skämtade hela tiden om att det "bara handlade om att knulla", vilket förhindrade programmet att bli intressant. Som grädde på moset visades erotiska film/tv-klipp från slutet av 60-talet som garnterat skulle hålla tittaren naglad framför tv:n.

Det är svårt att styra upp en debatt om sex i tv. Hur ska man förhålla sig till ett ämne som alla verkar ha en åsikt om? Josefssons plan verkade vara att gå in i denna debatt med ett så personligt tilltal som möjligt. Han frågade konternueligt ut gästerna om deras sexliv.

"Efterdebatten" som endast kan ses på svt:s hemsida var betydligt hetare. Här var det ingen Janne Josefsson som attackerade debattörerna med dumma frågor, utan här var det främst Charlotta Levay och Victor Bernhardz som debatterade på sina egna villkor. Ämnet abort var det som avhandlades. Det gjorde mig enormt tacksam för den sexuella revolutionen och att jag lever i ett land där jag har rätten att bestämma över min egen kropp. Levay förespråkade, enligt min uppfattning, abortrestriktioner och att mer kunskap är dåligt.

Jag kan bara säga: prata mer om sex! Använd kommentar-funktionen på den här sidan, det vill säga.
Fred & kärlek /Sofia

Inga kommentarer: