fredag 25 april 2008

idag

Imorse när jag gick ut från min port där jag bor bevittnade jag någonting väldigt fint. På gården stod en firmabil. Jag uppfattade inte vad det var för någon firma. Bredvid den stod två män i 35års-åldern klädda i några slags arbetskläder. Den ena hade en vattenslang och sprutade vatten på den andra som skrattande försökte vrida slangen ur den andres grepp. De båda var så fina och glada så jag inte ville ta blicken från dem. Men tyvärr var jag tvungen att gå till tvärbanan. Men den mysiga upplevelsen levde jag på hela dagen.
Det var en mycket hektisk dag. Marsvinsklubben repade inför spelningen i Oxölö sund imorgon och sedan begav sig delar av oss till Egalia.
Där hängde vi en stund, sedan drog jag och Agnes på en manifestation på Odenplan. Idag var nämligen Day of Silence. Lite fakta från RFSLs hemsida:
Syftet med Day of Silence, är att uppmärksamma alla dem som aldrig kan berätta för andra vilka de är, på grund av de begränsande normer som leder till hat mot homosexuella, bisexuella och transpersoner. Ungdomar och skolelever i hela världen deltar i Day of Silence genom att vara tysta under dagen. Vi ser det här som en viktig dag, eftersom det ger oss en chans att visa stöd för de HBT-personer, som tvingas leva under tystnad. Årets Day of Silence hålls i minnet av Lawrence King, en 15-årig elev, som mördades i en amerikansk skola den 12 februari i år, på grund av hans sexuella läggning och könsuttryck.

Så på Odenplan stod vi kl 18.00. Det var inte fullspäckat med folk, men regnbågsflaggan syntes på långt håll och talarna var bra. Många (inklusive jag och personen på bilden) hade tejp för munnen, för att visa solidaritet med alla de som dagligen måste vara tysta om sin läggning.


/Sofia

Inga kommentarer: